De Dragobete - Surviving Picasso (1996) – un film de dragoste exceptional cu Anthony Hopkins!
Un film care starneste sentimente controversate, asa cum a fost insusi
eroul principal, atat personajul Picasso, artist si demon, asa cum a
fost supranumit epoci la rand, pana in prezent, dar si actorul care il
interpreteaza, Anthony Hopkins, o legenda vie a filmografiei mondiale,
dar si a umanitatii, prin povestea vietii lui, a caracterului, a
temperamentului.
Azi, de Dragobete, va recomand nu numai un film
de dragoste, ci unul care ofera mult mai mult decat atat, o lectie de
viata. Este vorba despre a intelege unde se afla linia de demarcatie
intre iubirea fara limite, pana la uitarea de sine si transformarea
celuilalt in Demiurg cu puteri absolute, despre puterea de a alege sa
mergi pe o cale sau alta, in functie de propria constructie interioara
si propriile aspiratii, cele care stau, pana la urma, la baza oricarei
relatii, dincolo de baza constructiei personale, ca om.
Este un
film care a ecranizat un roman scris de Femeia care i-a supravietuit
emotional si social personalitatii si influentei lui Picasso, singura
care l-a privit de la egal la egal, care nu l-a pus pe un piedestal in
fata caruia nu i s-a inchinat pana la anularea de sine, ci l-a iubit
frumos, bland si cu incredere, abandonandu-i-se total doar pana cand nu
s-a mai simtit iubita. Din momentul acela ea a ales desprinderea de el.
Filmul urmareste povestea lor de iubire din perspectiva ei, dar
surprinde foarte bine egocentrismul absolut al lui Picasso, cel care il
facea sa fie un om absurd si un barbat imposibil.
Ea a fost
singura femeie din “haremul” lui Picasso care avea deja o personalitate
puternica si bine conturata chiar de dinainte de a-l cunoaste pe el,
care venea dintr-o clasa sociala burgheza si care avea o educatie
artistica si intelectuala bine cultivata. Celelalte femei, care i-au
fost lui, pe rand, admiratoare, iubite, amante, servitoare, menajere,
mame ale copiilor lui, proveneau dintr-o clasa sociala mai joasa, mai
saraca, fara educatie si fara perspective, astfel incat, viata in umbra
marelui Picasso parea a fi cel mai inalt deziderat si cel mai dorit vis
posibil pentru ele, in ciuda suferintelor, umilintelor si degradarii
emotionale cu care acesta le supunea, ad-literam.
Protagonista
povestii, Fracoise, subliniaza in cartea sa (si sunt prezentate in film)
nu atat suferintele indurate din cauza infidelitatii, instatorniciei,
arogantei, ciudateniilor umane si egocentrismului patologic al lui
Picasso, cat latura romantica si iubirea dintre ei doi, atat cat a fost
ea, iubire cumva atipica vremurilor, una bazata pe foarte mult umor, pe o
oarecare detasare si infantilitate relationala, dar cu acea profunzime a
sentimentelor care dadea rezistenta tuturor provocarilor, atacurilor si
contestatarilor ei.
In plus, chiar daca cei doi la final se
despart, ea pune accentul pe ideea recunostintei pe care i-o datora
aceluia alaturi de care s-a maturizat, s-a imputernicit in fata vietii
mult mai mult si mai echilibrat fata de cat fusese inainte de a-l
cunoaste si ii aduce un omagiu pentru ceea ce ea a reusit sa devina in
timpul celor 10 ani petrecuti impreuna: o femeie stapana pe ea si pe
emotiile ei, puternica si increzatoare, care isi alege singura, in mod
constient si asumat, drumul in viata.
Filmul poate fi vazut ca
pe o lectie de viata aplicabila si in zilele noastre daca dam la o parte
aspectele absurde ale personalitatii lui Picasso si cele legate de
celebritatea de care el nu doar ca s-a bucurat, ci pe care a
amplificat-o la cote paroxistice (prin exhibitionism socant) si a
exploatat-o ca pe ceva firesc, care i se cuvenea de drept.
Vizionare placuta!
24.02.2019
***
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu